Blog : Mijn diagnose - leven met PSA



Het is nu al een tijdje (sinds augustus 2014 om precies te zijn) dat ik op ziektewet zit omdat ik me ongelofelijk slecht voel. Met slecht voelen bedoel ik dat ik last heb van mijn knieën, enkels, polsen, gewoon mijn gewrichten in algemeen.
Ik heb verschillende dokters bezocht en elke dokter gaf me een vage conclusie. Ik ben dus ook meerdere keren geopereerd geweest (aan mijn beiden knieën en polsen) omdat ik zoveel ontstekingen en pijn had/heb.

Sinds deze jaar ben ik een reumatoloog gaan bezoeken. Ik heb haar gevonden van mensen in mijn vriendenkring die het over een Dr. de Wergifosse hadden.
Ze heeft haar praktijk in Hasselt http://www.reumahasselt.be/reumatologen.htm dus had ik gelijk een afspraak voor mezelf gemaakt. Na verschillende bezoekjes, controles, bloedafnames, urinestaaltjes, en X-Ray's zijn we EINDELIJK om dinsdag 31 mei te weten gekomen dat ik PSA heb.

Ik heb op mijn Snapchat-account (je vind me onder de naam : meflawless2 ) al laten weten dat er vandaag een artikel online komt met de uitleg over wat het is en wat ik kan doen. Lezen jullie mee?




Wat is PSA?  

Reuma Psoriasis Artritis in een inflammatoire aandoening die gezwollen en pijnlijke gewrichten veroorzaakt. Het is een auto-immuunziekte en gaat gewoonlijk gepaard met huidaandoeningen psoriasis. Psoriasis veroorzaakt rode schilferige vlekken op de huid. 


Wat gebeurt er met MIJN LICHAAM bij PSA?

Ontsteking is de normale immuunrespons van het lichaam op indringers (bacterien/virussen). Bij PSA begint het immuunsysteem sommige weefsels in het lichaam aan te vallen. In mijn geval zal de psoriasis niet op mijn huid plaats vinden maar op mijn organen. Ook kan bij psoriasis artritis alle gewrichten in het lichaam aangetast worden.   


Is er behandeling voor?

Ik moet dagelijks medicatie slikken voor mijn probleem. Denk aan ontstekingsremmers, tabletten tegen reuma, en foliumzuur. Over enkele weken zal ik een verhogende dosis toegediend krijgen. Een behandelijk zelf is er , maar dit gaat nooit genezen. Het is namelijk iets waar je mee 'leert' leven. Er zullen dagen zijn dat ik me matig voel, en andere dagen dat ik me verschrikkelijk slecht voel. 


Als jij dit ook hebt laat het me aub hieronder weten. Vergeet niet dat er altijd iemand in je leven moet zijn die je kan steunen. Denk aan familie, vrienden, arts(en) en ook bestaan er patiënten -
verenigingen. Je staat er dus nooit alleen voor!!



Xxxsje Serafina

Reacties

Populaire berichten van deze blog

Nivea - Bronze Effect : Get ready for the summer!

Blog bestaat 3 jaar + Winactie Giftcard Ici Paris XL

NIEUW Eijffinger : Exotische Unieke Behangcollectie